LUXE EN PRESTIGE - KUNST EN CULTUUR
Foto: Luxwagens - Bentley ©
Bentley
Recordjaar voor Bentley: globale groei van 19%

Bentley Motors heeft zijn positie als belangrijkste constructeur van luxewagens ter wereld duidelijk versterkt, met een toename van 19% in het totale aantal leveringen wereldwijd. In 2013 werden niet minder dan 10.120 wagens geleverd (2012: 8.510), dat is het beste resultaat in de 95-jarige geschiedenis van Bentley.

Amerika liet opnieuw indrukwekkende cijfers optekenen en blijft zo de grootste markt. De regio AziŽ/Stille Oceaan, het Midden-Oosten en Europa, met in het bijzonder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, groeiden aanzienlijk tegenover het jaar voordien. Ook het wereldwijde verkoopnetwerk van Bentley kende een groei, met 11% tot 193 showrooms.

Bentley-voorzitter en CEO dr. Wolfgang Schreiber verklaarde: "2013 was ons vierde jaar op rij waarin we een groeipercentage met twee cijfers lieten optekenen. Daarmee bevestigen we onze positie als populairste luxeautomerk ter wereld. We blijven nieuwe klanten aantrekken en zijn ervan overtuigd dat ook 2014 opnieuw een succesvol jaar wordt voor Bentley. Overal ter wereld houden mensen van de unieke combinatie van luxe en prestaties die onze wagens bieden."

Het succes is in de eerste plaats te danken aan nieuwe modellen. In 2013 lanceerde Bentley de nieuwe Flying Spur, het snelste en krachtigste vierdeursmodel van Bentley ooit. In de laatste vier maanden van 2013, waarin het nieuwe model overal beschikbaar was, leverde Bentley liefst 2.005 exemplaren van de Flying Spur aan klanten. Dat is fenomenaal, vergeleken met de gemiddelde jaarlijkse verkoop van 2.700 exemplaren van zijn voorganger, de Continental Flying Spur, gedurende zijn carriŤre van zeven jaar.

Ook van het nieuwe open topmodel van Bentley, de Continental GT Speed Convertible, werden in 2013 de eerste exemplaren geleverd. De Continental-familie telt nu vier verschillende modellen, nadat ook de recent onthulde GT V8 S aan het gamma werd toegevoegd. Voor het eerst hebben zo ook V8-klanten de keuze tussen verschillende varianten. Volgens de recentste cijfers nam het marktaandeel van Bentley in het luxesegment over het volledige jaar toe met 3% tot 25%. Daarmee bekleed het merk de eerste plaats in een segment dat een terugval van 6% kende.

De grootste markt voor Bentley in 2013 was Amerika, waar 28% meer wagens (3.140) geleverd werden dan in 2012 (2.457), goed voor een aandeel van 31% in het totale aantal leveringen van Bentley wereldwijd. China bleef de op een na grootste markt, met 2.191 geleverde wagens over het volledige jaar, tegenover 2.253 in 2012.

In Europa nam het aantal leveringen toe met 11%, tot een totaal van 1.480 geleverde voertuigen. Het Verenigd Koninkrijk, de thuismarkt van Bentley, kende een indrukwekkende stijging, met 1.381 geleverde wagens of een toename van 25% tegenover 2012 (1.104 wagens). 86% van alle wagens die Bentley bouwt, zijn bestemd voor export.

De toenemende aanwezigheid van Bentley in het Midden-Oosten en de regio AziŽ/Stille Oceaan leidde in beide markten tot een record. In het Midden-Oosten speelde Bentleys vlaggenschip, de Mulsanne, een belangrijke rol in het succes, met een verkoopstijging van 38% en een totale toename van het aantal geleverde voertuigen met 45% (1.185 wagens) tegenover 2012 (815 wagens).

In AziŽ/Stille Oceaan steeg het aantal leveringen met 26% (452 wagens) tegenover het jaar voordien (358 wagens), onder meer door het succes van de tweedeurs Continental GT-reeks. In Japan tot slot nam het aantal geleverde wagens toe tot 291, een stijging met 53% tegenover 2012 (190 wagens).

Het succes van Bentley is te danken aan betere resultaten over alle modelreeksen.

 

Foto: Luxwagens - Bentley ©

 
Kunst en Cultuur - Luxe en Prestige - PrestigeGuide online inzet << Vorige pagina
SITEPLAN I BEDRIJVEN I ADVERTEERDERS I CONTACT OPNEMEN MET HET TEAM I JOBS I WETTELIJKE BEPALINGEN I PROFESSIONELE PAGINA