gepubliceerd op: 20-09-2016
Delvaux
Foto: Delvaux
 

DELVAUX ALS MECENAS VAN CENTRE POMPIDOU-EXPOSITIE “MAGRITTE. LA TRAHISON DES IMAGES”

 


Delvaux zet zich in voor Belgische kunst en cultuur Als mecenas van de Centre Pompidou-expositie “Magritte. La trahison des images”, toont Delvaux haar affiniteit met kunst en cultuur en kruipt het volledig in haar rol van doorgever.

Zijnde opgericht in Brussel in 1829, mag Delvaux zich het oudste luxe lederwarenhuis ter wereld noemen. Sinds dat jaar heeft la maison niet meer afstand gedaan van haar positie als avant-gardist, noch die van het allerhoogste ambachts-traditie niveau; illustrerende de grandeur, de tradities en de symboliek van haar patria België. Of het nu voor de wereldtentoonstelling van 1958 is met het ontwerp van de “Brillant”, of het ontwerp van een kostuum voor “Manneken Pis”, Delvaux heeft herhaaldelijk haar verbintenis met het Belgisch erfgoed en met de Belgische humor bewezen.

Voor Jean-Marc Loubier, CEO van First Heritage Brands, “Het is een eer voor la maison om zich aan de zijde van René Magritte te mogen bevinden, en om bij te mogen dragen aan de onthulling van dit buitengewone werk doordrenkt met elementen als poëzie, mensheid, simpliciteit en verrassing. Het geheel is mysterieus, met creaties die de grenzen aftasten van het surrealisme. Zijn signatuur is te danken aan de originele, open geest, grond en cultuur. Oftewel: ‘la Belgitude’.”

Ter gelegenheid van het eindejaarsfeest van 2015, bracht Delvaux reeds eer aan dat wat de schrijver Michel Butor roemde: “la traversée des apparences” en “les arts de la fugue”, met een speciale bijbehorende collectie. Vanuit de dromerige, surrealistische geest van de “Magritte Exclusive Collection”, transformeert en interpreteert Delvaux de herkenbare Magritte-motieven zoals de wolken, de appel en de bolhoed.

Bewondering van Belgisch surrealisme
De tentoonstelling “Magritte. La trahison des images” kijkt op een nog niet eerder vertoonde wijze naar het oeuvre van de artiest René Magritte. Bestaande uit bekende en minder bekende werken en afkomstig uit zeer belangrijke privé en publieke collecties, laat de expositie de bezoeker met andere ogen kijken naar een van de meest magistrale figuren uit de moderne kunst.

De expositie tracht een inkijk te geven in het diepe denken van de artiest omtrent kwesties zoals gelijkenis en realisme, en schenkt ook aandacht aan zijn misleidende weergaven van de wereld. Het plaatst Magritte’s schilderijen van oude beelden naast elkaar, al illustrerende mythologische verhalen over uitvinding en de betekenis van schilderkunst.

Auteur van het artikel : Delvaux
<< Vorige pagina  
 
 
 
SITEPLAN I BEDRIJVEN I ADVERTEERDERS I CONTACT OPNEMEN MET HET TEAM I JOBS I WETTELIJKE BEPALINGEN I PROFESSIONELE PAGINA