06/08/19

Luxury travel

PIONIERSROL CLUB MED BEVESTIGD

Luxury travel - Club Med ©

In 2020 zal het zeventig jaar geleden zijn dat Gérard Blitz een eerste vakantiedorp bouwde op Mallorca en Club Mediterannée het levenslicht zag. Een mijlpaal die niet ongemerkt voorbij zal gaan.

Met respect voor het verleden bouwt de groep aan de toekomst van morgen. Getuige daarvan de opening van Michès, het eerste vijftand-resort in de Caraïben dat in december van dit jaar haar deuren opent. Meer bepaald op de Dominikaanse republiek. De locatie is niet toevallig. In 1978 bouwde Blitz in Punta Cana niet alleen het eerste resort van het eiland, maar ook de eerste commerciële landingsbaan die we vandaag kennen als Punta Cana International Airport. Om maar te zeggen dat Blitz een onversaagde pionier was. Zo was hij ook de eerste die op het idee kwam om all inclusive-reizen aan te bieden. Ondertussen is de formule wereldwijd ingeburgerd, maar Club Med blijft de concurrentie een stapje voor door telkens de lat hoger te leggen. Zo zal Michès een nieuwe betekenis geven aan de term eco-chic luxury. Gelegen in een grove omringd door ongerepte wildernis is het resort de perfecte uitvalsbasis voor natuurliefhebbers en walvisspotters die na hun ontdekkingstocht volledig tot rust willen komen in een prachtig kader met het hoogste comfort en de beste service.

Desondanks, of misschien zelfs dankzij, haar rijke geschiedenis is Club Med zich immers bewust van een wereld in een verandering. De kosmopolitische reiziger van vandaag koestert andere verwachtingen dan gisteren. Het verschil zit hem vaak in de details. Zoals een easy check-in waarvoor Club Med een digitaal eco-systeem in haar resorts installeerde. Daarnaast werd een groot renovatie-offensief ingezet dat einde dit jaar zal leiden tot de heropening van drie clubdorpen. Zo ondergaat Caravelle dat Blitz meer dan vijftig jaar geleden op Guadeloupe uit de grond stampte een heuse facelift. Idem dito voor La Pointe aux Canoniers op Mauritius en Alpe d’Huez dat na de transformatie van drietand naar viertand springt.

Opvallend is dat Club Med zowel bij de aanleg van nieuwe dorpen als bij de renovatie van bestaande dorpen inzet op welzijn en herbronning. Zo zal in Alpe d’Huez een spa worden geopend in samenwerking met het luxe beautymerk Payot. En wordt in de zomerse bestemmingen een significant deel van het resort ingericht als Zen Oasis-zone waar volwassenen volledig tot rust kunnen komen. Daarnaast worden er ook yoga –en meditatieprogramma’s aangeboden. Waarmee Club Med opnieuw terug gaat naar de roots. Want Blitz was niet alleen Belgisch waterpolokampioen, maar ook een yogi die vanaf 1974 voorzitter was van de European Yoga Union en dat tot aan zijn dood in 1990 zou blijven. In een tijd dat de Westerse wereld nog in de ban was van aerobic en de ratrace wist hij al het belang van mentale balans en harmonie. Om nog maar eens te stellen dat Blitz een pionier was in vele opzichten. Zo was hij ook de eerste die in 1967 op het idee kwam om ouders ademruimte te geven door activiteiten te organiseren voor hun kroost in de Kid’s Club. Dankzij deze formule groeide Club Med uit als de referentie voor familievakanties. En ook in de nieuwe dorpen wordt deze troef vandaag nog meer dan toen uitgespeeld met kid’s clubs vanaf vier maanden.

Maar de cirkel zal pas volledig rond zijn als in februari 2020 Club Med Magna Marbella haar deuren opent. Een nieuw clubdorp aan de voet van de Sierra Blanca, met zicht op de Marbella en de Middellandse zee. Daar waar het ooit allemaal begon.

Luxury travel - Club Med ©