02/06/17

Luxury Cars

Porsche : Nieuwe koetswerkversie van de Porsche Panamera


Luxury Cars - Porsche ©

Porsche breidt de Panamera-familie uit met een nieuwe koetswerkversie: de Panamera Sport Turismo krijgt zijn wereldpremière op de Geneva Motor Show (2017), waar vijf verschillende versies zullen worden getoond: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid en Panamera Turbo. De nieuwe versie, gebaseerd op de succesvolle sportsedan, zorgt met zijn unieke design voor een duidelijk statement in het segment van de luxewagens. De Sport Turismo is met zijn 404 kW/550 pk ook heel wat veelzijdiger dan gelijk welke andere wagen in zijn klasse. Met zijn grote kofferklep, lage laaddrempel, een grotere bagageruimte en een 4+1-zitconcept biedt het nieuwe Panamera-model de perfecte combinatie van een wagen voor iedere dag en maximale flexibiliteit. “Voor Porsche is de Panamera Sport Turismo een stap voorwaarts naar een nieuw segment, maar met behoud van alle waarden en eigenschappen die Porsche zo kenmerken”, stelt Michael Mauer, directeur styling bij Porsche.

Vanuit een technologisch en designstandpunt beschikt de Sport Turismo over alle nieuwe elementen die vorig jaar bij de lancering van de nieuwe Panamera werden voorgesteld. Daarbij onder andere de digitale Porsche Advanced Cockpit, vooruitstrevende rijhulpsystemen zoals Porsche InnoDrive inclusief adaptive cruise control, onderstelsystemen zoals achterwielsturing, het elektronische stabiliteitssysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) en krachtige aandrijvingen. Bovendien zijn alle Panamera Sport Turismo-modellen standaard uitgerust met Porsche Traction Management (PTM) – een actieve vierwielaandrijving met elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling. De S-modellen beschikken standaard ook over een aanpasbare luchtvering met driekamer-technologie

Design en concept van een all-round sportwagen
Net zoals de coupéversie van de Panamera sportsedan wordt de Sport Turismo gekenmerkt door heel dynamische verhoudingen – de perfecte afspiegeling van het design-DNA van Porsche. De wagen is 5.049 millimeter lang, 1.428 millimeter hoog en 1.937 millimeter breed, terwijl de lange wielbasis 2.950 millimeter meet. Het silhouet wordt verder gekenmerkt door korte overhangen en grote wielen, met een diameter tot 21 duim.

Vanaf de B-stijlen, dus van bij het begin van de achterdeuren, kreeg de Sport Turismo een volledig nieuw design achteraan. Boven de geprononceerde schouders verlenen de verlengde vensterpartij en lange daklijn de wagen een elegante en opvallende look. Achteraan loopt de daklijn langer door dan de ruiten, wat resulteert in een duidelijke en opvallende D-stijl, die bijna als bij een coupé overgaat in de schouderpartij.

Eerste adaptief uitschuifbare dakspoiler in het segment
Bovenaan de wagen eindigt het dak in een adaptieve spoiler. De hoek van deze dakspoiler kan in drie standen worden versteld, afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen wagenafstellingen. De vleugel levert een bijkomende neerwaartse druk van maximaal 50 kg. op de achteras. Tot een snelheid van 170 km/u blijft dit aerodynamische element – een centraal onderdeel van de Porsche Active Aerodynamics (PAA) – in ingetrokken stand met een hoek van min zeven graden, om de luchtweerstand te verminderen en het brandstofverbruik te optimaliseren.

Boven 170 km/u schuift de dakspoiler automatisch naar de ‘performance’-stand, met een hoek van plus één graad, om de rijstabiliteit en de laterale dynamiek te verhogen. In de Sport- en Sport Plus-modi gaat de dakspoiler vanaf 90 km/u automatisch naar de ‘performance’-stand. PAA levert ook actieve bijstand door de hoek van de dakspoiler aan te passen naar een hoek van 26 graden als het panoramische schuifdak wordt geopend bij een snelheid van 90 km/u of hoger. In dit geval helpt de spoiler het rijwindgeluid te minimaliseren.

Drie zitplaatsen in de hertekende achtersectie
De nieuwe Sport Turismo is de eerste Panamera die achteraan drie zitplaatsen heeft. De twee zijdelingse zitplaatsen zijn ontworpen als individuele zetels – volledig in lijn met de filosofie van sportieve prestaties met maximaal comfort voor de passagiers – waardoor achterin een 2+1-configuratie ontstaat. Optioneel is de Panamera Sport Turismo ook leverbaar in een vierzitsconfiguratie, met twee individuele en elektrisch verstelbare zetels achterin.

De verhoogde daklijn van de Sport Turismo maakt ook het in- en uitstappen achteraan makkelijker en biedt tevens een grotere hoofdruimte. De bagageruimte is door de wijde opening van het kofferdeksel – standaard elektrisch bedienbaar – en de laaddrempel van amper 628 millimeter ook makkelijker toegankelijk. Gemeten tot de bovenste rand van de achterzetels bedraagt de kofferinhoud van de Sport Turismo 520 liter (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 liter), 20 liter meer dan de sportsedan. Bij belading tot het dak en indien de achterzetels worden neergeklapt, stijgt de inhoud met 50 liter. De rugleningen van de achterzetels kunnen samen of apart worden neergeklapt (in 40:20:40-verhouding) en worden vanuit de bagageruimte elektrisch ontgrendeld. Indien alle rugleuningen zijn neergeklapt is de laadvloer zo goed als vlak. In dit geval stijgt het laadvolume naar 1.390 liter (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1.295 liter).

Op verzoek is voor de Panamera Sport Turismo ook een bagagemanagementsysteem beschikbaar. Dit variabele systeem voor veilig transport omvat twee in de laadvloer geïntegreerde rails, vier bevestigingshaken en een scheidingsnet. De koffer kan ook worden uitgerust met een optioneel 230V-stopcontact.

De nieuwe Panamera Sport Turismo is vanaf nu bestelbaar bij de officiële Porsche Centres

Luxury Cars - Porsche ©