01/11/19

Luxury cars

Porsche breidt het gamma van zijn elektrische sportwagen uit met de Taycan 4S


Luxury Cars - Porsche ©

Nieuwe instapversie met twee batterijformaten en met een rijbereik volgens WLTP van tot 463 kilometer.
Pas in september vierde de nieuwe elektrische sportwagen van Porsche zijn spraakmakende première op drie continenten tegelijk. Vandaag stelt het bedrijf al de derde versie van de sportberline voor met de Taycan 4S. Het nieuwe model is verkrijgbaar met twee batterijformaten en ontwikkelt met de Performance-batterij tot 390 kW (530 pk), of met de Performance-batterij Plus tot 420 kW (571 pk). Na de Taycan Turbo S en de Taycan Turbo is de Taycan 4S zo de nieuwe instapversie van het model. Een enkeldeks Performance-batterij met een totale opslagcapaciteit van 79,2 kWh is standaard. De tweedeks Performance-batterij Plus zoals in de Taycan Turbo S en Taycan Turbo is als optie verkrijgbaar. Die heeft een totale opslagcapaciteit van 93,4 kWh.

Het vermogen en rijbereik variëren daardoor in dezelfde verhouding: met de Performance-batterij ontwikkelt de Taycan 4S tot 390 kW (530 pk) aan overboost-vermogen. Als hij is uitgerust met de Performance-batterij Plus ontwikkelt hij tot 420 kW (571 pk). In beide gevallen accelereert de Taycan 4S vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,0 seconden. De topsnelheid is ook telkens 250 km/u. Het rijbereik ligt op 407 kilometer met de Performance-batterij en 463 kilometer met de Performance-batterij Plus (in beide gevallen volgens de WLTP-norm), de hoogste waarde van het huidige Taycan-gamma. Het maximale laadvermogen (piek) is 225 kW (Performance-batterij) of 270 kW (Performance-batterij Plus).

Innovatieve elektromotoren en dynamische prestaties
Adembenemende acceleraties, een trekkracht zoals bij een sportwagen en een uitmuntend en altijd beschikbaar vermogen: ook de nieuwe 4S-versie biedt deze sterke punten van de Taycan. De synchroonmotor met permanente magneet op de achteras heeft een actieve lengte van 130 millimeter en is daardoor exact 80 millimeter korter dan hetzelfde aandrijfcomponent in de Taycan Turbo S en Taycan Turbo. De impulsbediende omvormer op de vooras van de Taycan 4S werkt met tot 300 ampère en de omvormer op de achteras met tot 600 ampère.

Puristisch koetswerkdesign met Porsche-DNA
Met zijn heldere en puristische design geeft de Taycan het begin van een nieuw tijdperk aan. Tegelijk behoudt hij het onmiskenbare design-DNA van Porsche. Langs voren oogt hij bijzonder breed en vlak met scherp afstekende vleugels. Het silhouet wordt gevormd door de sportieve daklijn die naar achteren afloopt. De sterk gesculpteerde flanken zijn eveneens kenmerkend. De slanke passagiersruimte, de naar binnen lopende C-stijl en de geprononceerde schouders van de vleugels leiden tot een scherp benadrukte auto die typisch is voor het merk. Er zijn ook innovatieve elementen zoals het Porsche-logo met glaseffect dat in de lichtstrip achteraan is geïntegreerd.

Uniek interieurdesign met een brede band van schermen
Ook de cockpit geeft het startschot voor een nieuw tijdperk met zijn heldere structuur en volledig nieuwe architectuur. Het vrijstaande gebogen instrumentenbord vormt het hoogste punt van het dashboard. Het legt zo duidelijk de nadruk op de bestuurdersas. Een centraal, 10,9 duim groot infotainmentscherm en een optioneel scherm voor de passagier worden gecombineerd in een geïntegreerde glazen strip met een black-panel uitzicht.

Chassissystemen met centraal netwerk
Porsche gebruikt voor het onderstel van de Taycan een controlesysteem met centraal netwerk. Het geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in real time. Standaard is de Taycan 4S uitgerust met adaptieve luchtveren met drie kamers en een elektronisch gestuurde schokdemping PASM (Porsche Active Suspension Management).

Met twee synchroonmotoren met permanente magneet op de voor- en de achteras, wat betekent dat de auto vierwielaandrijving heeft, en een tweetraps versnellingsbak in de achteras omvat de aandrijfarchitectuur dezelfde technische hoofdingrediënten als in de andere versies. Hetzelfde geldt voor het intelligente laadbeheer en de voorbeeldige aerodynamica. Met een Cx van 0,22 draagt de stroomlijn grotendeels bij aan het lage energieverbruik en het daaruit volgende rijbereik. Het heldere en puristische koetswerkdesign met Porsche-DNA is eveneens typisch voor de Taycan, net zoals het unieke interieurontwerp met de brede band van schermen.

Onderscheidende elementen van de Taycan 4S in vergelijking met de Turbo en Turbo S zijn onder meer de aerodynamisch geoptimaliseerde, 19 duim grote Taycan S Aero-velgen en de roodgelakte remklauwen. De voorschort met nieuwe geometrie, de zijschorten en de achterdiffuser in zwart staan in voor een verder visueel onderscheid. Ledkoplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) zijn standaard gemonteerd.
Standaard wordt de Taycan 4S geleverd met een gedeeltelijk lederen interieur en comfortstoelen voorin met een achtvoudige elektrische verstelling. In de Taycan biedt Porsche ook voor het eerst een volledig ledervrij interieur aan. Interieurs gemaakt in innovatieve gerecycleerde materialen versterken het duurzame concept van de elektrische sportwagen. De Taycan 4S heeft vooraan remmen met zes zuigers, vaste remzadels en geventileerde remschijven in gietijzer. De diameter van de remschijf is 360 millimeter vooraan en 358 millimeter achteraan. Op de achteras worden klauwen met vier zuigers gebruikt. De remklauwen van het remsysteem zijn rood gelakt.

De Taycan 4S is onmiddellijk te bestellen en komt midden januari 2020. De basisprijs in België bedraagt 110.533,50 euro, inclusief btw en landspecifieke uitrusting.

Luxury Cars - Porsche ©