29/06/18

Luxury cars

Porsche 911 Speedster Concept: open, puristisch en ruim 500 pk


Luxury Cars - Porsche ©

Het mooiste geschenk voor zijn 70ste verjaardag krijgt Porsche van zichzelf: de 911 Speedster Concept is een rijklaar studiemodel van een bijzondere, open en opwindende sportwagen die de Porsche 356 ‘Nr. 1’ Roadster uit 1948 weer helemaal actueel maakt. Met zijn puristische lijnen en historisch correcte uitvoering illustreert de 911 Speedster Concept perfect de kernwaarden van het sportwagenmerk uit Stuttgart. De rijervaring komt resoluut op de eerste plaats. De aandrijftechniek onder het tweekleurige koetswerk van de conceptcar is afkomstig van de huidige GT-modellen. De 911 Speedster Concept werd ontwikkeld in het Porsche Motorsport afdeling, waar ook de 911 GT2 RS en onlangs nog de GT3 RS het levenslicht zagen. Het studiemodel ging in wereldpremière tijdens de officiële feestelijkheden ter gelegenheid van het jubileum '70 jaar Porsche sportwagen' in Zuffenhausen. Het werpt al een discreet licht op een mogelijk seriemodel dat in 2019 voorgesteld zou kunnen worden. De beslissing daarover valt in de komende maanden.

Enkele van de opvallendste kenmerken van de 911 Speedster Concept zijn de verkorte raamlijsten met verlaagde dakkap en overeenkomstig verkleinde zijruitjes. Met zijn bijzonder lage flyline, die onmiddellijk herinneringen oproept aan historische voorbeelden als de Porsche 356 1500 Speedster, krijg het studiemodel een nog gedrongener profiel. Achter de voorstoelen zit een speciale afdekkap van koolstofvezel. Daaronder zit een rolbeveiligingsstructuur met dubbele welving, die sinds de 911 Speedster uit 1988 is uitgegroeid tot een traditie bij deze sportieve koetswerkvorm. Tussen de welvingen zorgen twee zwart afgewerkte lamellen voor een aerodynamische look en daarbij komt nog een doorzichtig windschot van plexiglas met het logo ‘70 Jahre Porsche’.

Net als zijn historische voorbeeld is ook de 911 Speedster Concept uitgerust met een lichte tonneaucover in plaats van met een harde kap. Die beschermt het interieur van een geparkeerde wagen tegen de regen en wordt bevestigd met acht zogenaamde Tenax-knoppen. Ook in het interieur wordt de lichte bouwlijn van de Speedster-filosofie doorgetrokken.  Geen navigatie- of radiosysteem, en ook geen airco. De kuipsoelen uit één stuk zijn gemaakt van carbon. Ook het lichtbruine anilineleder in de kleur ‘Cognac 356’ verwijst naar zijn iconische voorgangers.

Het brede koetswerk van de conceptcar is gebaseerd op de 911 Carrera 4 Cabriolet. De zijpanelen, motorkap en achterkant bestaan hier echter uit licht koolstofvezelcomposietmateriaal. De lak in klassieke tinten GT-zilver en wit grijpt terug naar de vroegste racewagens van Porsche, net zoals de vele liefdevol afgewerkte details: de centraal in het midden op de motorkap geplaatste tankdop in jaren 50-stijl, de achteruitkijkspiegels in klassieke ‘Talbot’-vorm en de bijzondere uitvoering van de koplampen. De heldere en matte vlakken op de kappen daarvan vormen een kruis en verwijzen op die manier naar een bijzonderheid uit de vroege motorsportjaren van Porsche. Toen werden voor races de originele koplampen afgeplakt om ze te beschermen tegen steenslag en glasbreuk. De brede B-stijlen en de achterkant zijn versierd met het gefreesde en vergulde Speedster-opschrift.

Onder het koetswerk trekt de 911 Speedster Concept voluit de kaart van de moderniteit. De ophanging is ontleend aan de 911 GT3 en de slotbouten van de imposante 21 duim grote Fuchs-velgen zijn gepolijst. Voor het eerst zijn de wielen uitgerust met een centrale vergrendeling. De uitlaat met uitlaatpijp van titanium en de drijfstang alsook de handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen werden ontleend aan de GT-reeks. De zescilinderboxermotor van deze minimalistische conceptstudie levert maar liefst 500 pk en haalt een toerental van 9.000 t/min.

Luxury Cars - Porsche ©