Luxury cars

De productieversie: Audi R8 V10 RWD


Luxury Cars - Audi ©

Het design van de R8 V10 RWD
De nieuwe designelementen benadrukken op perfecte wijze de dynamiek van de Audi R8 V10 RWD, die verkrijgbaar is als Coupé en als Spyder. Het Singleframe is breder en vlakker en de spleten onder de motorkap doen denken aan het icoon van het merk, de Audi Sport quattro. De luchtinlaten, de frontsplitter en vooral het verluchtingsrooster achteraan zijn breder geworden. De diffuser, die wordt geflankeerd door twee ovalen uitlaatpijpen, is verder naar boven verplaatst. In het motorcompartiment is de luchtfilter onder een nieuw deksel ondergebracht, dat naar keuze in plastic of koolstofvezel is uitgevoerd.

De sideblades van de R8 V10 RWD hinten naar de bijzondere status van het model: de bovenste blade is uitgevoerd in glanzend Mythos Black terwijl de onderste blade in koetswerkkleur is gelakt. De frontblade, zijschorten en de diffuser zijn standaard zwartglanzend. Als alternatief is het Carbon Styling Pack verkrijgbaar, en op de Spyder het uitgebreide Black Styling Pack. Aan het kleurenpalet is Kemora Gray toegevoegd. Als optie zijn de vier Audi-ringen en het merklogo uitgevoerd in hoogglanzend zwart. In het interieur zitten de bestuurder en de passagier op sportzetels die zijn bekleed met leder en Alcantara. Tegenover de voorste passagier is een glanzende badge met RWD-logo geplaatst.

Het hart van de high-performance sportwagen: de 5.2 FSI
Het hart van de high-performance sportwagen Audi R8 V10 RWD ligt achter de passagierscel. De atmosferische V10 inspireert tot pure fascinatie, met een onvergelijkbare sound, een bliksemsnelle respons en een immense hoeveelheid koppel. De 5.2 FSI ontwikkelt 397 kW (540 pk) en bij 6.500 t/min komt het maximumkoppel van 540 Nm vrij, dat aan de achterwielen wordt doorgegeven via een zeventraps S tronic en een mechanisch sperdifferentieel.

De R8 V10 RWD Coupé (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,9; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 293–294) katapulteert zichzelf en zijn bestuurder van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en de voorwaartse drang eindigt bij 320 km/u. De waarden voor de Spyder (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 298–299) zijn 3,8 seconden en 318 km/u.

Extreme voertuigdynamiek voor puristen
De achterwielaandrijving van de R8 V10 RWD verschaft een heel bijzonder soort rijplezier. Wanneer de sportmodus is geactiveerd in combinatie met de elektronische stabiliteitscontrole ESC laten de afstelling van het onderstel en het controlesysteem zelfs gecontroleerd driften toe. De stuurbekrachtiging staat in voor een intens contact met de weg. De Audi R8 V10 RWD rijdt standaard op zwarte gesmede 19-duimsvelgen met banden in de maat 245/35 vooraan en 295/35 achteraan. Ook 20-duimsvelgen en sportbanden zijn verkrijgbaar: ze verbeteren de dynamiek, de grip en de vertraging onder zware belasting en vereisten nog verder.

De gewichtsverdeling over de assen is 40:60. De Coupé weegt (leeg en zonder bestuurder) slechts 1.595 kilo: het ontbreken van de aandrijfas, de quattro-meerschijvenkoppeling en het voorasdifferentieel maken de R8 V10 RWD ongeveer 65 kilo lichter dan de R8 quattro-versie. Met 1.695 kilo is de R8 Spyder V10 RWD 55 kilo lichter dan de R8 Spyder V10 quattro. Net zoals alle R8-modellen heeft hij een Audi Space Frame (ASF) koetswerk in aluminium en grote onderdelen in met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP).

De R8 V10 RWD wordt – grotendeels met de hand – gemaakt in de “Böllinger Höfe” productiefaciliteit in de Audi-locatie van Neckarsulm. De high-performance sportwagen met achterwielaandrijving wordt begin 2020 geïntroduceerd op Europese markten. De basisprijs voor de Coupé in België is 147.900 euro. De Spyder begint bij 161.900 euro.

Luxury Cars - Audi ©