16/10/19

Luxury cars

De Gran Turismo onder de plug-inhybrides: Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro


Luxury Cars - Audi ©

Audi zet zijn elektrificatiestrategie systematisch verder en biedt nu ook zijn grote vierdeurscoupé aan als een krachtige en efficiënte PHEV. Een intelligent beheerde aandrijflijn met voorspellende werkingsstrategie maakt een groot elektrisch rijbereik, een laag verbruik en dynamische prestaties mogelijk. De nieuwe Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro combineert al die zaken met een systeemvermogen van 270 kW (367 pk). Een uitgebreide standaarduitrusting met S line-koetswerkpack en sportonderstel maken zijn sportieve look compleet.

De aandrijflijn van de nieuwe plug-in hybride Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro bestaat uit een drukgevoede 2.0-benzinemotor met een vermogen van 185 kW (252 pk) en 370 Nm aan koppel in combinatie met een elektromotor (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,1 – 1,9; gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,1 – 17,5; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 48 – 44). De synchroonmotor met permanente magneet (PSM) heeft een piekvermogen van 105 kW en een piekkoppel van 350 Nm. Samen met de scheidingskoppeling is hij geïntegreerd in de zeventraps S tronic, die ultra-technologie gebruikt om het aandrijfkoppel door te geven aan de ultra-aandrijflijn. Het totale systeemvermogen is 270 kW (367 pk), het hoogste koppel van 500 Nm is al beschikbaar vanaf slechts 1.250 t/min. De A7 PHEV sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. De A7 Sportback haalt tot 135 km/u in puur elektrische modus zodat het eenvoudig wordt om uitstootvrij over de snelweg te rijden.

De lithium-ionbatterij bestaat uit 104 pouch-cellen en slaat 14,1 kWh aan stroom op onder een spanning van 381 volt. Ze zit onder de koffervloer. Voor een optimaal temperatuurbeheer is het koelcircuit ervan verbonden met zowel het koelcircuit van de klimaatregeling als met het lagetemperatuurkoelcircuit waar ook de elektromotor en de aandrijfelektronica mee zijn verbonden. De lithium-ionbatterij is achteraan in de auto zo onder de bagagevloer gemonteerd dat er geen niveauverschil in de kofferruimte zit. Daardoor is de maximale stouwruimte met neergeklapte achterbank 1.235 liter.

Quattro-vierwielaandrijving in een plug-inhybride
Typisch voor Audi is dat de A7 Sportback 55 TFSI e ook is uitgerust met quattro-vierwielaandrijving met ultra-technologie. De achteras wordt bliksemsnel en voorspellend ingeschakeld wanneer dat nodig is. De recuperatie van elektrische energie gaat altijd via de vooras. Het concept van de quattro-vierwielaandrijving en het hele concept van de A7 PHEV staan op die manier voor zowel prestaties als efficiëntie. Met deze vierdeurs Gran Turismo is Audi de enige premiumconstructeur in zijn directe concurrentieomgeving die een plug-inhybride met vierwielaandrijving aanbiedt.

Sportieve uitstraling en volledige uitrusting
De Audi A7 Sportback 55 TFSI e scoort niet alleen punten in vergelijking met zijn rechtstreekse rivalen door zijn sportieve prestaties, maar ook door zijn aangepaste dynamische koetswerkpack en volledige standaarduitrusting. Het standaard gemonteerde S line-koetswerk- en interieurpack in combinatie met het Black Styling pack en de verduisterde ruiten benadrukken de sportieve algemene uitstraling van deze vierdeurs Gran Turismo zelfs wanneer hij stilstaat. HD-ledmatrixlampen, sportstoelen, airco in vier zones, Keyless Go, Audi virtual cockpit, PHEV-specifieke schermen, 19-duimse meerspaaksvelgen en rode remklauwen voor- en achteraan zijn standaard.

Bestellingen voor de Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro worden vanaf heden genoteerd voor een startprijs in België van 81.950 euro inclusief btw. De marktintroductie start in het vierde trimester van 2019.

Luxury Cars - Audi ©